• Potápěčská základna Rabac
  • Kurzy potápění od zkušebních ponorů po instruktory
  • Vrakové potápění - máme v nabídce 13 vraků!
  • Unikátní safari loď pro potápěče v Chorvatsku
  • Technické potápění v Chorvatsku - máme v nabídce 12 technických vraků
Zkušenosti s potápěním v Chorvatsku

Zkušenosti

Potápěčská základna Lamkra působí v Chorvatsku od roku 1992. Více než 20 let zkušeností s poskytováním služeb. Od kurzů po technické ponory.

Náš team

Safari v Chorvatsku

Safari

Jako jedna z mála základen máme vlastní safari loď pro malé skupinky potápěčů. Přijeďte si stylově oddechnout a zapotápět na loď.

Safari v Chorvatsku

Ubytování v Chorvatsku

Ubytování

Vyberte si z nabídky ubytování v hotelu, mobilních domcích nebo apartmánech v Rabacu. Kontaktujte nás pro individuální nabídky.

Ubytování v Rabacu

Vrakové potápění v Chorvatsku

Technické potápění

V nabídce máme téměř dvacítku vraků a mnoho z nich pro technické potápěče. Samozřejmě vám namícháme vše až po trimix dle potřeby.

Technické potápění

Potápění v Chorvatsku

Lokality

S naším rychlým člunem nebudete trávit hodiny na lodi a zbyde vám dost času i na další nepotápěčské aktivity, kterých Rabac nabízí mnoho.

Lokality v Rabacu

Instruktorské kurzy SSI

Instruktorské kurzy

Zkušenosti Honzy Lamberta z jeho působení v Řecku, Chorvatsku a Egyptě vyústily v získání certifikace Instruktor trenér SSI a instruktor trenér technického potápění TXR.

Instruktorské kurzy

honza

TA 36 ( ex – STELLA POLARE)

TA 36 ( ex – STELLA POLARE)

Torpédoborec

Vyrobená – Cantieri Navali di Quarnaro, Rijeka

Spuštěn 11.7.1943

Aktivní služba od 15.1.1944 – 18.3.1944

Rozměry: délka 82,30 m

                 šířka 8,60 m

                 výška 2,80 m

Ztroskotání 18.3.1944 – najetí na minu

Místo ztroskotání cca 0,5 NM jižně od trajektového přístaviště Brestova

Poloha 45°08´ N, 14°13´ E

Výzbroj: 6 torpédových hlavní, komplet hloubkových bomb, 2 x 100mm L/47,

               4 x 37mm protiletadlová děla ( 2 jednohlavňová, 1 dvouhlavňové),

               10 x 20mmprotiletadlová děla ( 1 čtyřhlavňové, 2 dvouhlavňová, 2 jednohlavňová,

               1 x 13mm protiletadlové dělo

Posádka: 157 – 160

Největší hloubka: 65 m

Nejmenší hloubka: 45 m

Proudy občas silné

Viditelnost proměnlivá až dobrá

Námi doporučovaný plán ponoru a zároveň doporučované plyny

Waypoint at 60m for 10:00 (13) on Trimix 18.0/35.0, PPO2 1.252, END 32

Waypoint at 50m for 20:00 (34) on Trimix 18.0/35.0, PPO2 1.074, END 26

Waypoint at 21m for 2:00 (39) on Nitrox 50.0, PPO2 1.543, END 10

Norm Stop at 15m for 1:00 (40) on Nitrox 50.0, PPO2 1.245, END 6

Norm Stop at 12m for 5:00 (45) on Nitrox 50.0, PPO2 1.096, END 4

Norm Stop at 9m for 7:06 (53) on Nitrox 50.0, PPO2 0.947, END 2

Norm Stop at 6m for 27:00 (80) on 100% Oxygen, PPO2 1.596, END 0


Italský torpédoborec s názvem "Stella Polare" ukořistili po italské kapitulaci Němci a označili ji jako TA 36. Postavena byla v rijecké loděnici a do služeb německé armády byla zařazena 15. ledna 1944. Sloužila jako doprovodné plavidlo nákladních lodí i minolovek podél pobřeží Jadranu. Torpédoborec najel 18. 3. 1944 po navigační chybě kapitána na minu blízko přístaviště Brestova (nyní přístav trajektů pro cesty na Cres) u východního pobřeží Istijského poloostrova, když se chystal ke kladení min. Najel přitom přímo do starého italského minového pole. Při tomto námořním neštěstí přišlo o život 46 německých námořníků. TA-36 se pokládá za válečný hrob.


Vrak stojí v kýlové poloze v hloubce 45 až 65 metrů. Příď lodi je od hlavní části vraku vzdálena asi 150 metrů a leží na levoboku. Loď byla po výbuchu miny rozlomena před kapitánským můstkem, ve výši příďového děla ráže 100mm. Mina vybuchla pod muničním skladištěm tohoto děla, což vyvolalo okamžitý výbuch granátů, který roztrhl přední část lodi.

Od kapitánského můstku až k zádi je loď dobře zachovalá. Nachází se na ní všechna výzbroj a výstroj. Kapitánský můstek byl výbuchem silně poškozen a je potažen rybářskými sítěmi. Hlavní stěžeň a komín je celý a vyčnívají z něho hlavně protiletadlových děl. Ve střední části lodi jsou tříhlavňové torpédové zařízení s hlavněmi stočenými k boku lodi. 100mm dělo se nachází na záďové části lodě v obrněné kopuli s hlavní k hladině. Z obou stran nástavby hlavní paluby jsou dvě protiletadlová děla ráže 20mm a za záďovým navijákem jedno dvouhlavňové PL dělo ráže 37mm. Na zádi jsou taktéž vidět hloubkové bomby a dva skluzy na jejich spouštění do moře. Příď lodi se nachází západně od vraku, je dlouhá asi 15 metrů a leží na pravoboku. Koncem léta 2001 bylo zpozorováno vytékání paliva z nepoškozených příďových palivových nádrží. K úniku došlo z palubního potrubí a palivo způsobilo znečištění istrijského pobřeží kolem Rabacu. Zabetonováním bylo prozatím unikání paliva zastaveno. Bohužel se neví kolik ještě tohoto nebezpečí v nádržích zůstalo. Stella Polare je jedna z nejzachovalejších válečných lodí v Jadranu a jako taková je chráněna. K ponoru je potřebné povolení, kterým naše potápěčská základna disponuje.

Vrak Vis - Chorvatsko

Délka: 79 m

Šířka: 12,5 m
Výtlak: 1872 BRT
Hloubka: 44 až 60
Viditelnost: velmi dobrá
Proud na povrchu: střední
Proud na dně: mírný
Obtížnost: pro technické potápěče
Kategorie: ponor z lodi
Doporučená směs na dno: TMX 18/35

Píše se rok 1946 a nákladní parník Vis právě v Rijece vykládá dodávku pomoci pro Jugoslávii. Jeho dalším cílem je přístav Raša, jen několik námořních mil na jih, kde měl za úkol naložit uhlí. To ovšem znamená proplout Kvarnerským kanálem, který byl již po desetiletí obávaným místem všech kapitánů.


Navigační chyba či špatné počasí zde ukončily plavbu mnoha lodí. A navíc během prvních poválečných let nebyl Kvarnerský kanál zcela vyčištěn od min. Připomeňme například nákladní loď Giuseppe Dormio nebo italský torpédoborec TA-36 Stella Polare, kterým se stal osudný průjezd místem zvaným Vela Vrata.

Ale vraťme se o několik let zpátky. Parník Vis byl postaven roku 1921 glasgowskými loděnicemi Dunlop Bremner & Co. na objednávku Dampskinlsk Garonne pod jménem "Renteria". V roce 1943 loď získala jugoslávská firma Brodarsko a.d. a přejmenovala ji na "Vis". Jejím domovským přístavem se stala Rijeka a loď se bez potíží do konce války plavila po světových mořích. Přesto se její osud měl 13. února 1946 zpečetit právě nedaleko domovského přístavu.

Kapitán měl přikázáno se kvůli minám držet co nejblíže k pobřeží. Bohužel ani to mu nepomohlo a lodí nedaleko Plominské zátoky otřásl silný výbuch. Vis zmizel během několika minut pod hladinu a posádka byla zachráněna rybářskými loděmi. Naštěstí nikdo nebyl vážně zraněn a nedošlo ani k újmám na životě.

A jak vypadá vrak dnes? Po více než 40 letech pod hladinou? Vis je oblíbeným cílem technických potápěčů, jelikož se nachází v hloubce jen těsně pod limitem rekreačního potápění. Je tedy ideálním, na seznamování se s technickým potápěním. Navíc stojí na kýlu ve vzpřímené poloze a díky své výšce je na palubě často dobře vidět, ale ne vždy je tomu tak. Proudy vířící na mořském dně písek a jemný sediment viditelnost na vraku ovlivňují, takže záleží na tom jaké máte štěstí. Sluší se také zmínit o povrchových proudech, které tu mohou být velice silné a ztráta kontaktu se sestupovým lanem může znamenat vynoření o pěkných pár set metrů dále.

Čas se nejvíce podepsal na dřevěné palubě, která během let pochopitelně kompletně shnila, takže se dá vrakem bez problému proplouvat, nicméně to je vhodné jen pro zkušenější potápěče. Paluba se totiž nachází v hloubce okolo 50 metrů. Nástavby jsou však velice zachovalé, pochopitelně porostlé, což ovšem nijak neztěžuje jejich identifikaci. Kajuty na zádi vraku jsou kompletně zahaleny pavučinou rybářských sítí, takže není možné vplavat dovnitř.

Vrak se během desetiletí stal domovem mnoha druhů ryb a živočichů. Lze bezpochyby říci, že cokoliv žije na vraku, je buďto veliké, nebo je to ve velkých hejnech. Legendární kapitální úhoř nebo půlmetrové ropušnice již vyděsili několik potápěčů.

Vrak je oblíbeným cílem potápěčů, a tak je na něm zpravidla vyvázané sestupové lano. Nejčastěji na majestátní komín, ke kterému dorazíte zhruba ve 40 metrech hloubky. Nyní záleží na plánovaném času na dně. Pokud máte mezi 20 - 35 minutami, doporučuji plavat na špičku, tedy směrem na sever a posléze se pomalu po palubě vrátit ke komínu a výstupovému lanu.

Chcete-li vrak obeplavat celý během jednoho ponoru, potřebujete alespoň 45 minut. Vrak Vis si bez pochyby díky své zachovalosti a velikosti zaslouží více ponorů. Jen tak si vychutnáte obrovskou kotvu, měděná kulatá okna, zbytky záchranných člunů a mnoho dalšího.

Na závěr bych ještě rád dodal malé varování. Vrak Vis se díky hloubce jen o "málo" překračující rekreační limity stal v minulosti cílem i mnoha nedostatečně vybavených rekreačních potápěčů. Častá výtečná viditelnost svádí k přeceňovaní vlastních schopností což se právě na tomto místě stalo osudným několika potápěčům!   

Kde nás najdete

LAMKRA DIVECENTER RABAC

Maslinica BB
Rabac
Chorvatsko

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Tel.: +385 996 555 455
Tel.: +420 608 871 838

Otevírací doba: 9.00 - 17.00 (každý den)
GPS: 45°04'48.45 N, 14°09'07.72 E

Vytisknout

 

Napište nám

Facebook